De laatste jaren vliegen termen als online community en communitymanagement je om de oren. Het vakgebied rondom communities heeft een vlucht genomen. Maar is communitymanagement als vakgebied iets wat blijvend is? Ik denk het niet!
Ik zie het communitymanagement als ingekaderd gebied. Een gebied waarin (traditionele) organisaties tijdelijk op een experimenterende wijze ontdekken wat deze veranderende wereld voor hun relatie met de klant kan betekenen. Tot dit inzicht kwam ik tijdens mijn onderzoek ‘Experimenteer. Verbind. Pak door.’ Dit onderzoek deed ik aan de master NMDC waarvoor ik met tien communitymanagers van (met name) klantcommunities gesproken heb. Ik vroeg ze wat communitymanagement voor hun betekent. Waar ze in hun dagelijks werk mee moeten dealen, binnen de community. Maar de verwante activiteiten hadden ook zeker mijn aandacht.
Om toe te lichten waarom ik na de interviews kwam tot de conclusie dat communitymanagement een tijdelijk vakgebied is, neem ik je in dit artikel mee in een aantal opvallende bevindingen over het werk van de communitymanager. En geef ik een idee mee waar deze experimenterende fase in het ‘hier en nu’, in de toekomst toe kan leiden.
Lees verder op Frankwatching of bekijk het onderzoek op mijn Linkedin.
Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak