Niet zo lang geleden kwam ik een artikel tegen waarin werd gesteld dat er sinds 1995 geen nieuwe voorbeelden bekend zijn van innovatief organiseren. Het meest recente voorbeeld in de literatuur van innovatief organiseren is, volgens datzelfde artikel, de netwerkorganisatie. De virtuele organisatie is daar een variant op. Wat mij betreft tijd om het te hebben over een praktijkcase met zo’n netwerkorganisatie en de verschuiving die je ziet van ‘organisatie’ naar ‘organiseren’.
In een ander artikel genaamd ‘Creating a strategic center to manage a web of partners’ (Lorenzoni, 1995) wordt een organisatie neergezet als een strategisch centrum wat zich bevindt in een netwerk van partners. De rol van een strategisch centrum is om de kritische partners te bespelen om uiteindelijk voor waardecreatie te zorgen (voor de klant). Klinkt mooi.
Het belangrijkste punt is de onderlinge concurrentie. De zin, ‘encourage rivalry between firms inside the network, in a positive manner’, intrigeerde mij dan ook. Dit is inderdaad een cruciaal punt, maar hoe doe je dat dan? Want die vraag wordt niet beantwoord.
Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak