Met een schat aan kennis over de eigen omgeving en een duidelijke mening, is ‘de burger’ een belangrijke belanghebbende bij projecten die zich afspelen in de openbare ruimte. Maar projectorganisaties worstelen met de vraag hoe mensen te betrekken en welke rol zij kunnen spelen. Het inzetten van eParticipatie geeft hier antwoord op.
Maatschappelijke vraagstukken vragen om professioneel belangenmanagement. De aloude machtgestuurde aanpak waarbij projecten, beleid of fusies worden doorgedrukt zonder overleg, werkt niet meer. Vanwege onverwachte weerstand lopen projecten uit de planning, worden budgetten overschreden en verslechteren de onderlinge relaties. Afgelopen week was in het nieuws dat deNederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) plannen heeft om te gaan boren naar aardgas bij Veendam. Burgers zijn hiervan niet op tijd op de hoogte gesteld en een hevig protest dreigt.
Dit is een voorbeeld van de veranderde verhoudingen tussen burgers, overheden en bedrijven. Mensen zijn mondiger geworden en stellen zich kritischer op. Een gang naar de rechter of de media kan vervolgens tot grote vertraging leiden. Strategisch Omgevingsmanagement (PDF) is ontwikkeld in het licht van deze verandering.
Deze blog is een co-creatie met Mart Scheepers van WesselinkVanZijst
Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak