Volgende case

Een netwerk: (hoe) werkt dat nu eigenlijk?

Niet zo lang geleden kwam ik een artikel tegen waarin werd gesteld dat er sinds 1995 geen nieuwe voorbeelden bekend zijn van innovatief organiseren. Het meest recente voorbeeld in de literatuur van innovatief organiseren is, volgens datzelfde artikel, de netwerkorganisatie. De virtuele organisatie is daar een variant op. Wat mij betreft tijd om het te hebben over een praktijkcase met zo’n netwerkorganisatie en de verschuiving die je ziet van ‘organisatie’ naar ‘organiseren’.

In een ander artikel genaamd ‘Creating a strategic center to manage a web of partners’ (Lorenzoni, 1995) wordt een organisatie neergezet als een strategisch centrum wat zich bevindt in een netwerk van partners. De rol van een strategisch centrum is om de kritische partners te bespelen om uiteindelijk voor waardecreatie te zorgen (voor de klant). Klinkt mooi.

Het belangrijkste punt is de onderlinge concurrentie. De zin, ‘encourage rivalry between firms inside the network, in a positive manner’, intrigeerde mij dan ook. Dit is inderdaad een cruciaal punt, maar hoe doe je dat dan? Want die vraag wordt niet beantwoord.

Lees meer op Frankwatching

Met ons samenwerken?

Neem dan contact met ons op of kom eens langs

Je vindt ons hier

Coolsingel 104

3011 AG Rotterdam

Route beschrijving
Bel of mail ons
Lucienne Post 06-82343550
  • Lucienne Post 06-82343550
  • Eline de Haan 06-11355877
  • Tom Olsthoorn 06-20491381
  • Willem-Jan Swiebel 0638307081
  • Eric Jongepier 06-53375537
hallo@hutspot.nl