Vorige case

Volgende case

Rond de keukentafel: met klanten in gesprek over online communities

Samen slimme dingen bedenken vinden wij leuk! Daarom organiseerde Hutspot afgelopen woensdag 24 april een klantenmiddag rondom het thema ‘online communities’. Samen met heerlijke hapjes en een drankje zaten we rond de tafel om antwoord te geven op de vraag: Wat kan een online community voor mijn organisatie betekenen? De middag werd in beeld gebracht door de Jongens van de Tekeningen.

Bouwstenen voor een succesvolle community

Het eerste deel van de middag bestond uit inhoud geven aan de kenmerken van een community: ‘altijd en overal’, ‘delen’, ‘structurele verbinding’, ‘groepsidentiteit’ en ‘leden als autoriteit’. Hoe kun je deze kenmerken als organisatie beïnvloeden om een succesvolle community te bouwen?  Het antwoord op deze vraag werd ondersteund met inspirerende voorbeelden van succesvolle communities en een uitleg wat het deze organisaties oplevert om aan een online community te werken.

Inspirerende ideeën voor een online community

In het tweede deel zijn we samen met klanten aan de slag gegaan. We dachten na over de inzet van een online community voor hun organisatie. Er werden leuke inspirerende en vooral zeer waardevolle thema’s en doelen bedacht waaraan een online community kan bijdragen. Hier volgt een aantal van de ideeën die besproken zijn.

Burgers betrekken

Een idee voor een waterbedrijf zoals Vitens is het tijdelijk  betrekken van belangengroepen bij lokale projecten. Het idee komt voort uit de behoefte om burgers te betrekken bij projecten in de openbare omgeving. Zo zou de online community ingezet kunnen worden voor eParticipatie. Het idee draagt bij aan het creëren van draagvlak en Vitens inzicht geven in wat er speelt bij de belangengroepen.

Organisatie en cliënten dichter bij elkaar brengen

Voor zorgorganisatie DrieGasthuizenGroep is één van de ideeën om een netwerk van medewerkers, cliënten en familie van cliënten op te richten. De community zou dan kunnen bijdragen in het onderling uitwisselen van ervaringen. De zorginstelling krijgt op die manier feedback over de dienstverlening en kan daarop inspelen. Daarbij kan een online community ervoor zorgen dat er een sterkere binding tussen familie en de zorginstelling ontstaat.

Intern kennis delen

De kracht van een kenniscentrum als Calibris is dat er ontzettend veel kennis intern aanwezig is.  De organisatie telt 220 medewerkers waarvan 140 in de regio werken. Belangrijk is dat deze mensen niet telkens het wiel opnieuw gaan uitvinden en gebruik maken en kunnen maken van de kennis die Calibris in huis is. Een online community ter ondersteuning van kennisdeling kan daaraan bijdragen.

Netwerk versterken

Calibris heeft ook een idee voor het WijkLeerbedrijf, 1 van de stageconcepten van Calibris. Stagiairs gaan in hun eigen wijk na of er mensen zijn die hulp kunnen gebruiken bij alledaagse klusjes, maar ook bijvoorbeeld rond een zorgvraag. Een online omgeving zou deze samenkomst van vraag en aanbod verder kunnen ondersteunen en zo mensen in de wijk (weer) gericht bij elkaar brengen.

Van idee naar resultaat

Ben je niet bij de klantenmiddag geweest, maar wel benieuwd wat een online community voor jouw organisatie kan betekenen? Je bent van harte welkom aan onze keukentafel! Wij kunnen je allereerst helpen bij het formuleren van een doel en het gewenste resultaat van de community. Vervolgens begeleiden we het hele traject van de opzet van online omgeving, naar een goed functionerende community.

Met ons samenwerken?

Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak

Ons postadres

Coolsingel 104

3011 AG Rotterdam

Route beschrijving
Bel of mail ons
Lucienne Post 0682343550
  • Lucienne Post 0682343550
  • Eline de Haan 0611355877
  • Tom Olsthoorn 0620491381
  • Willem-Jan Swiebel 0638307081
  • Eric Jongepier 0653375537
  • Linda Jansen 0652028490
hallo@hutspot.nl