Ruim een jaar is Zadkine bezig met het doorleven van de onderwijsvisie. Behalve van het onderwijs vraagt dit ook wat van de ondersteunende diensten. De afdeling Algemene ondersteuning gaat een nieuwe koers varen. Hutspot ondersteunt de afdeling in de eerste stappen. Hoe? Dat lees je hier!
Van onderwijsvisie naar visie op ondersteuning
De afdeling Algemene ondersteuning bij Zadkine telt ca. 200 medewerkers. Denk aan: conciërges, functioneel beheerders, administratieve functies bij de studentenadministratie, de verzuimafdeling, en nog veel meer!
De nieuwe koers van de afdeling is erop gericht dat de afdeling servicegerichter gaat werken. Maar wat is dat eigenlijk? En wat vraagt het onderwijs? De onderwijsvisie zet de vraag van de student meer centraal. In de toekomst kan dit tot meer maatwerk gaan leiden. Daarbij is er een toenemende digitalisering in het onderwijs. Op deze zaken wil de afdeling inspelen.
Vanuit de onderwijsvisie is er daarom een eigen afdelingsvisie opgesteld.
Een afdelingsvisie van iedereen
De afdelingsvisie is gemaakt met input van de teamleiders en een deel van de medewerkers. Daarbij is de visie ook gevisualiseerd in een praatplaat. Dit hebben we gedaan met Visuele verbinders. Het is belangrijk om draagvlak te krijgen voor de nieuwe koers en input van andere medewerkers hierover te krijgen. In een paar weken tijd verzorgen we bijeenkomsten voor alle 200 medewerkers waar zij middels de praatplaat meegenomen worden in de nieuwe visie, kunnen reageren op de visie en input kunnen geven voor verbeteringen in hun eigen werkgebied. De eerste ervaringen met de bijeenkomsten zijn al heel positief! Medewerkers waarderen het dat ze in dit vroege stadium al kunnen meedenken en ideeën kunnen aandragen.
Opbrengst: gezamenlijke stip aan de horizon en concrete verbeteringen
Met de input en reacties van medewerkers wordt de visie verder fijngeslepen en zo ook de praatplaat. Deze twee samen vormen de komende jaren de stip aan de horizon voor de eigen afdeling. Ook helpt dit om andere afdelingen binnen Zadkine op de hoogte te brengen van de veranderingen. Concrete input gericht op het verbeteren van(keten) processen, wordt meegenomen in een plan van aanpak. Het plan van aanpak gaat in brede zin in op hoe de afdeling gaat komen van de huidige situatie naar de gewenste situatie. Hutspot helpt het managementteam in een paar bijeenkomsten om de input te structureren ten behoeve van het plan van aanpak en denkt mee over de veranderaanpak.
Binnenkort vertellen we meer over onze ervaringen!
Een soortgelijk vraagstuk en benieuwd of wij daarbij kunnen ondersteunen? Bel Eline de Haan 0611355877.
Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak