Onlangs hebben we twee tools gedeeld die we bij Hutspot voor het mbo hebben ontwikkeld: namelijk vijf variabelen voor het bestuur om het speelveld te ontwerpen én een afwegingskader om met teams dat speelveld in te richten. Onder andere met ROC Mondriaan zijn we hiermee aan de slag gegaan. Lees hier wat het oplevert!
De 1,5 meter-school is een flinke uitdaging. Dit ervaren we binnen al onze lopende opdrachten die we voor mbo-scholen doen zoals bij Zadkine, Deltion en ROC van Twente. Het afwegingskader dat is ontwikkeld, is een middel dat we bij al onze opdrachten mee onder de arm nemen. Met het afwegingskader kunnen we op verschillende niveaus in de organisatie helpen bij het maken van de afwegingen die nodig zijn in voorbereiding op komend schooljaar. Wat wil je meenemen van de ervaringen van afgelopen maanden en waar ga je op inzetten komend schooljaar? Wat kun je zelf? En wat heb je nodig om het waar te maken?
In gesprek met ROC Mondriaan
Bij ROC Mondriaan zijn we aan de slag gegaan met het afwegingskader (zie figuur 1). Daar voeren we in twee rondes aan de hand van het afwegingskader gesprekken met 14 (school/dienst) directeuren van alle sectoren. De eerste ronde is in vier dagen gebeurd. Met beperkte inzet per directeur (1,5 uur) bouwden we een interessant eerste beeld op van de huidige situatie en de uitdagingen waar de scholen nog voor staan voor het begin van het schooljaar.
We delen graag 10 highlights die naar voren kwamen in de gesprekken:
Wat ook naar voren kwam, is dat de urennorm afgelopen periode niet gehaald is en dat de verwachting is dat dat volgend jaar ook nog deel zo zal zijn. De vraag is dan: wat kun je wel doen en waar? Dit roept ook discussie op over definiëring van bot/bpv en zelfstudie.
Figuur 1 (klik op de afbeelding om te vergroten)
De tweede gespreksronde vindt over een aantal weken plaats. Daar spreken we dezelfde mensen en bevragen we hen op hoe het er dan voor staat voor de start van het schooljaar en welke uitdagingen nog bestaan. Tussentijds bespreken we de inzichten met het College van Bestuur.
Wat levert het op?
De analyses die we doen op basis van deze gesprekken en aan de hand van het afwegingskader leveren het bestuur een rijk overzicht van de stand van zaken, de activiteiten en worstelingen richting komend jaar en de interessante lessen die geleerd zijn en bestendigd kunnen worden. Voor directeuren komt het tegemoet aan de nieuwsgierigheid hoe anderen het aanpakken. Praten met het afwegingskader in de hand helpt de directeuren om ook de eigen ideeën te ordenen. Tijdens de gesprekken is direct sprake van kruisbestuiving doordat we ook inzichten van collega’s kunnen delen.
Na de tweede gespreksronde delen we graag weer een paar highlights uit onze analyse!
Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak