Vorige case

Volgende case

Hybride werken? Begin bij je menselijk kapitaal!

Al meer dan 10 jaar is er sprake van tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Nooit eerder is er een echte doorbraak geweest. Dat is nu wel anders! Geboren uit noodzaak is hybride werken met Corona in veel sectoren de norm geworden. Hoe breng je deze ervaring samen tot een toekomstbestendige manier van hybride werken die past bij jouw organisatie?

Lessen trekken uit Coronatijden

Werken op afstand heeft tijdelijk prima oplossingen geboden. Er is veel geleerd over de mogelijkheden die bestaan, wat maakt dat organisaties inmiddels hard bezig zijn met nadenken over het behouden van elementen. Uit de wens snel te willen handelen zien we dat er soms snelle beslissingen worden genomen met grote impact op de lange termijn. Of we zien dat er geen beslissingen worden genomen omdat nog onduidelijk is waar het naartoe moet, in de tussentijd is het schipperen.

Risico’s en uitdagingen

We zien de risico’s die daarbij komen kijken steeds meer werkelijkheid worden: Ruimtes passen niet bij de manier waarop mensen graag en goed kunnen werken. Afspraken over het gebruik van die ruimtes passen niet. En de werkafspraken die binnen teams en tussen teams worden gemaakt over de – soms impliciete – werkwijze zijn niet passend. We lopen allemaal aan tegen de situatie dat agenda’s zo strak zijn ingepland dat er geen ruimte is voor afwisseling tussen op afstand en nabij. En zien worstelingen waarbij een deel van de mensen online is en een deel fysiek bij elkaar zit. Kortom: het ‘hybride’ is uit balans.

Nog veel meer kansen!

Ja we zien de risico’s. En ja, we zien nog veel meer kansen! Namelijk om te zoeken naar een manier van werken waarop iedereen zijn werk beter kan doen, met een nieuw ritme en meer efficiëntie, én met meer werkplezier. Hoe dan?

Begin bij je kapitaal: jouw mensen

Wij pleiten voor een aanpak die begint bij de mensen op de werkvloer. Waarbij steeds meer met ondersteunende diensten wordt opgetrokken. Dat betekent om te beginnen in gesprek met mensen (de gebruikers) over hun wensen, behoeften en ideeën. Wij zetten daarvoor ons TOM-model in; daarbij gebruiken we de invalshoeken mens, techniek en organisatie in samenhang. En hebben we aandacht voor de 3 vrolijke V’s, waar professionals blij van worden: Vakuitoefening (hoe kun jij je werk goed doen), Vakontwikkeling (hoe kun je doorontwikkelen) en Vakgenoten (hoe wordt het ‘samen’ georganiseerd).

Komen tot een doordachte hybride werkwijze

Samen met jouw organisatie komen we tot een analyse die de basis vormt om verder op te trekken met huisvesting, ICT en HRM. Wij helpen je zo om te komen tot een doordachte hybride werkwijze die past bij jouw organisatie. Zodat mensen zo goed mogelijk gefaciliteerd worden om hun werk goed en met plezier te kunnen doen. Want goed werk en werkplezier gaan hand in hand!

Wil je doorpraten over wat we voor jou kunnen betekenen? Bel voor een (digitale) kop koffie.

Met ons samenwerken?

Neem dan contact met ons op of kom eens langs

Je vindt ons hier

Coolsingel 104

3011 AG Rotterdam

Route beschrijving
Bel of mail ons
Lucienne Post 06-82343550
  • Lucienne Post 06-82343550
  • Eline de Haan 06-11355877
  • Tom Olsthoorn 06-20491381
  • Willem-Jan Swiebel 0638307081
  • Eric Jongepier 06-53375537
hallo@hutspot.nl