Het Nieuwe Werken is allang geen modeterm meer, net zo min als Bring Your Own Device. Steeds meer organisaties hanteren beide concepten. Want als je als organisatie hierin niet mee gaat maak je weinig kans op de talentvolle jonge arbeidskrachten. Er wordt echter van starters op de arbeidsmarkt ook verwacht dat ze zelf weten hoe ze slim kunnen werken. Het onderwijs biedt op dit moment weinig aansluiting op dit punt. Waarom is dat en wat kan er beter?
Studenten en vooral scholieren werken vaak nog op dezelfde manier als de generatie die hen doceert. Dat betekent lesstof uit boeken, die vaak jaren zo niet tientallen jaren oud zijn. Aantekeningen maken met pen en papier en de docent staat voor het – als het meezit – smartboard. De docenten zijn veelal niet voldoende op de hoogte van hoe het anders kan, of ze weten niet hoe ze dat soort veranderingen moeten doorvoeren in het onderwijs. Ze zijn van de generatie die niet van jongs af aan met goede ICT-middelen in aanraking is geweest. Dit is een belemmering van de ontwikkeling van de huidige generatie studenten en scholieren. In de schaatswereld is ook een enorme ontwikkeling zichtbaar geweest toen de generatie die het schaatsen direct op klapschaatsen leerde, zich bij de senioren voegde. De 18-jarige Sven Kramer werd meteen Nederlands Kampioen Allround en liet de gevestigde orde achter zich.
Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak